نقد و بررسی کمپین تبلیغاتی دومین همایش معماری و توریسم

دومین همایش معماری و توریسم

دومین سالی است که این همایش بین المللی با حضور اساتید و شخصیت های بلند پایه در حوزه های توریسم و شهرسازی  در مشهد برگزار می شود.

این همایش در روزهای هشتم و نهم خردادماه امسال در سالن همایش های صدا و سیمای آغاز بکار خواهد کرد. به همین منظور، دست اندرکاران این همایش تصمیم به اطلاع رسانی از طریق رسانه های تبلیغات محیطی شدند و کمپین تبلیغاتی را اکران نموده اند که در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی این کمپین بپردازیم.

نقد و بررسی کمپین تبلیغاتی دومین همایش معماری و توریسم
http://www.farabillboard.com/نوشته-ها/نقد-و-بررسی-تبلیغات-شهری/نقد-و-بررسی-کمپین-تبلیغاتی-دومین-همایش-معماری-و-توریسم.html

 

لیست بیلبوردهای تبلیغاتی این همایش در چندین نقطه از شهر مشهد بشرح زیر اجرا شده است:

بیلبورد میدان جانباز 

بیلبورد میدان استقلال

لمپوست بنرهای شهر

بیلبورد میدان فلسطین

تلویزیون شهری چهارراه خیام 

تلویزیون شهری میدان ملک آباد

تلویزیون شهری میدان جانباز

بیلبورد میدان آزادی

بیلبورد پل عابرپیاده بلوار امامت

و چند نقطه دیگر در سطح شهر مشهد ...

 

اما همیشه اجاره بیلبورد در سطح شهر و نصب تبلیغ برروی آن بیلبورد دلیل بر موفقیت و یا تاثیرگذاری آن تبلیغ نیست. به همین خاطر مجموعه فرابیلبورد این کمپین را برای شما مخاطبین عزیز بررسی مینماید و نکاتی که حائز اهمیت است را ذکر میکند.

۱- وجود نوشتار بیش از حد متعارف: یکی از اصول اولیه طراحی یک بیلبورد این که بیلبورد از فاصله های دور قابل خواندن باشد و مخاطبین بیلبورد بتوانند به راحتی و بدون اذیت شدن، پیام تبلیغاتی موردنظر را درک کنند.

۲- چیدمان شلوغ:  مورد دیگر که در طرح های این بیلبوردها مشاهده میشود، وجود بیش از حد معمول عناصر مختلف بصری و گرافیکیست که باعث شلوغی بیش از حد در این طرح شده است. و به راحتی مخاطبین خود را سردرگم میکند.

۳- وجود آرم ها و لوگو هایی که حتی دیده نمیشوند: استفاده بیش از ۳۸ آرم و نشانه شرکت و موسسه دولتی و خصوصی نه تنها باعث کم رنگ شدن عنوان و رسالت سمینار گردیده بلکه تبدیل به تابلو اعلانات برای خود نمایی شرکت های و موسسات خصوصی و دولتی شده است که حتی آرم و نشانه هیچ یک از آنان برای بینندگان قابل مشاده و واضح نیست.

 

۴- هم شکل نبودن نوع قلم و طرح بنرهای تبلیغاتی: یکی از اولین اصول ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق این است که تمامی طرح های اکران شده از نظر شکل، طرح، رنگ قلم، نوع قلم، رنگ پس زمینه و ... یکسان باشند تا مخاطبین متوجه تکثر تعداد تبلیغ های این کمپین شوند. اما مشاهده میشود که در طرح های اجرا شده برای این کمپین، این یکنواختی به چشم نمیخورد و طرح ها متحدالشکل نیستند.

۵- یکسان نبودن رنگ بنرهای چاپ شده در سطح شهر: در سطح شهر مشاهده میشود که رنگ پس زمینه طرح های چاپ شده، از آبی روشن به آبی تیره مایل به مشکلی متغییر است و این خود نشانه عدم دقت مسئولان و نظارت آنها بر کیفیت چاپ است.

۶- عدم مدیریت چیدمان و انتخاب تابلوهای نصب شده: همانطور که در تصاویر نیز مشاهده میکنید، موقعیت های مکانی انتخاب شده و ابعاد تابلوهای نسب شده هیچ سنخیتی با هم ندارند و حتی دیده میشود که دو تابلو نصب شده این همایش در فاصله کمتر از چند قدم از یکدیگر قرار گرفته اند.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که: همایشی در سطح بین المللی با این عنوان می طلبد تا مدیریت و تمهیدات بهتری برای یکسان سازی طرح های اجرایی بر روی پوستر های تبلیغاتی، بیلبوردها و سایر اقلام تبلیغاتی انجام شود تا میزان تاثیرگذاری این نوع کمپین ها بیشتر از قبل شود.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۹:۰۰

مشخصات این نوشته

آخرین بروزرسانی : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۵
تعداد بازدید : 2,072 بار

تگ ها

کمپین تبلیغاتی
تبلیغات محیطی
تبلیغات داخلی
نقد و بررسی